Każdy kto się zajmuje rekrutacją pracowników wie, że znalezienie dobrego kandydata do pracy nie jest łatwe. Szczególnie jeśli celem jest zatrudnienie osoby, która zwiąże się z firmą na dłużej. Jeszcze kilkanaście lat temu, żeby wybrać odpowiednią osobę, trzeba było przeczytać setki CV i przeprowadzić dziesiątki rozmów z kandydatami. Niektórzy żartują, że podstawowymi narzędziami pracy rekrutera były wtedy długopis, duży segregator i dobra pamięć. Niektórych podań nikt nie czytał, a osoby, które odpadły w procesie rekrutacji, nawet nie były o tym informowane. Cały proces był czasochłonny, angażujący, często chaotyczny i nie gwarantował sukcesu.
Choć oblicze rekrutacji zmienia się diametralnie, to nowych wyzwań nie brakuje. Na barkach działów HR wciąż spoczywa wiele obowiązków związanych z zatrudnianiem i rozwojem pracowników. Wymagania zarówno pracodawców, jak i kandydatów cały czas rosną. Obecnie na rynek pracy wchodzi nowe pokolenie, które ma inne oczekiwania niż poprzednie. Globalne zmiany modelu pracy wywołane pandemią to kolejny czynnik, który wymusił wypracowanie nowego podejścia do procesów rekrutacyjnych. Na znaczeniu zyskuje obecnie zapewnienie najlepiej wykwalifikowanej kadry, zmniejszenie rotacji pracowników i podnoszenie ich satysfakcji z pracy, za co również odpowiadają działy HR.
Pierwszym krokiem do osiągnięcia tych celów jest dobrze przeprowadzona rekrutacja, przybliżająca firmę do pozyskania talentów najlepiej dopasowanych do wymagań firmy, jak i jej kultury organizacyjnej. Warunkiem koniecznym jest obustronne dopasowanie firmy i kandydata, co dodatkowo utrudnia sprawę. Na dokładkę zarówno zatrudniający, jak i kandydaci, coraz częściej wskazują na potrzebę krótkich procesów rekrutacyjnych. Raport Candidate Experience w Polsce 2023/2024 wskazuje, że optymalny czas to dwa tygodnie.
Krótki, efektywny i przyjazny?
Czy to możliwe, żeby proces rekrutacyjny był na tyle zaawansowany, by weryfikował kompetencje kandydatów oraz dopasowanie wymagań i oczekiwań obu stron, a jednocześnie był krótki, efektywny i przyjazny?
TAK! Innowacyjne technologie i automatyzacja procesów przyspieszają rozwój działów HR w firmach, które mają świadomość zmieniających się wyzwań i trendów. Nowoczesne rozwiązania, w tym automatyzacja procesów i sztuczna inteligencja (AI) znacznie ułatwiają i przyspieszają także rekrutację oraz zarządzanie zasobami ludzkimi. Technologie stanowią niezbędne wsparcie dla pracowników w wykonywaniu rutynowych czynności, co może oznaczać dla działów HR odciążenie z części obowiązków. Narzędzia oparte o sztuczną inteligencję mogą pomóc w – często bardzo czasochłonnym – procesie analizowania CV kandydatów. Algorytmy potrafią porównać treść CV z treścią ogłoszenia o pracę i zidentyfikować aplikacje o najwyższym stopniu dopasowania. To rodzaj wstępnej informacji o tym, które zgłoszenia najlepiej rokują.
Technologie mogą również przyspieszyć i poprawić jakość podejmowanych przez pracodawców decyzji rekrutacyjnych. Nowoczesne systemy rekrutacyjne (inaczej nazywane systemami ATS) można opisać jako platformy, na których odbywa się pełna obsługa procesów rekrutacyjnych. Za pomocą takich platform rekruterzy mogą tworzyć ogłoszenia o pracę i publikować je na różnych portalach. Odpowiedzi również trafiają bezpośrednio na platformę. Oznacza to, że wszystkie aplikacje od razu znajdują się w jednym miejscu, w którym można je szybciej analizować, kwalifikować do kolejnych etapów i opiniować z innymi osobami zaangażowanymi w rekrutację. Za pośrednictwem systemów ATS rekruterzy mogą prowadzić całą korespondencję z kandydatami – wysyłać i odbierać wiadomości. Wszystkie działania podejmowane w ramach danego procesu rekrutacyjnego, zapisywane są w historii systemu, dzięki czemu można łatwo do nich wrócić i sprawdzić, jakie akcje zostały wykonane.
Wszystkie te możliwości dają sumę w postaci realnych oszczędności dla firmy i najlepszych możliwych doświadczeń dla wszystkich stron procesu rekrutacji: rekruterów, rekrutujących managerów, kandydatów i – w końcu – nowo zatrudnionego pracownika.
Kompleksowe wsparcie od A do Z
Najpopularniejszym systemem rekrutacyjnym w Polsce jest eRecruiter. To niekwestionowany lider na naszym rynku, który w tym roku obchodzi 15-lecie istnienia. Rocznie z systemu korzysta blisko 150 tys. użytkowników (rekruterów i rekrutujących managerów), a aż 85 proc. z nich deklaruje w badaniach, że eRecruiter stanowi niezbędne narzędzie ich codziennej pracy.
Wyszukiwarka aplikacji i wiele możliwości filtrowania pozwalają błyskawicznie znaleźć kandydatów, którzy spełniają wyznaczone kryteria – niezależnie od tego, z jakiego źródła pochodzi aplikacja. Osoby, które przystąpiły do jednej rekrutacji, mogą być automatycznie brane pod uwagę przy kolejnych, jeśli wyraziły na to zgodę. Szablony wiadomości mailowych i komunikacja SMS umożliwiają projektowanie „ścieżek komunikacyjnych”, tak aby kandydat otrzymywał wiadomość na każdym etapie procesu rekrutacyjnego, w którym bierze udział. Za pomocą ChatGPT w eRecruiter można też wygenerować pytania rekrutacyjne lub treść ogłoszenia.
Wszystkie dane przechowywane są w systemie w bezpieczny sposób. Aplikacja spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, co jest potwierdzone licznymi testami. Aż 90 proc. klientów ceni eRecruiter właśnie za zapewnienie bezpieczeństwa danych i ochronę praw kandydatów zgodnie z wytycznymi RODO.
System jest stale rozwijany o kolejne funkcje, wprowadzane są także nowe integracje. eRecruiter ma największe spośród systemów dostępnych na polskim rynku zasoby supportowe, a co za tym idzie największą dostępność wsparcia klienta oraz najkrótszy czas reakcji na zgłoszenie z wykorzystaniem różnych kanałów. Ma też duże możliwości w zakresie personalizacji systemu do potrzeb firmy, co w dynamicznym świecie biznesu i HR może okazać się kluczowe, by budować mocny wizerunek pracodawcy i zdobywać najlepiej dopasowane talenty.
Dodaj komentarz