Korpolife

Ludzie

Dzisiaj mój ulubiony temat: ludzie w otoczeniu których i z którymi chcielibyście pracować.

Jak może wiecie jestem HR-owcem. Z pasji, wyboru i z powołania. W czasie niemal 20 lat pracy w działach personalnych w różnych firmach i na różnych stanowiskach, gdzie zajmowałam różne stanowiska – od researchera począwszy a na dyrektorze kończąc.
W tym czasie miałam okazję zetknąć się z setkami osób: współpracownikami, przełożonymi, podwładnymi, kandydatami do pracy, kontrahentami i wieloma innymi. Czasem były to spotkania dobre i inspirujące, innymi razy wywołujące we mnie niechęć bądź niesmak.

Nie lubię, ale szanuję
We wszystkich przypadkach było jednak jasne, że każda osoba zasługuje na szacunek i uczciwe traktowanie. Ten szacunek generalnie jest moją życiową mantrą, bo muszę się przyznać, że nie tylko nie kocham wszystkich ludzi, ale są tacy, których całkiem nie lubię.
Co więcej: wiem, że każdy czuje podobnie, choć nie każdy ma chęć, czy odwagę, by się do tego przyznać. Szczególnie, gdy pracuje z innymi i na ich rzecz. Jednak uważam, że w pracy i generalnie w relacjach z ludźmi fundamentem jest szacunek, jaki powinniśmy sobie nawzajem okazywać. Nie musisz mnie lubić, lecz póki nie dam ci powodu, byś utracił do mnie szacunek, traktuj mnie z godnością. Bo ja ci to z pewnością odwzajemnię.
Dla mnie właśnie szacunek jest jedną z kluczowych wartości, których szukam rozpoczynając z kimś współpracę.

A jakie są wasze wartości?
Pytanie o wartości jest bardzo istotne – nie tylko z perspektywy poszukiwania pracy, ale również pod kątem kreowania życia prywatnego. Znacie przypadki, gdy po wspaniałym początku znajomości następowało gwałtowne załamanie i rozpad więzów? Często przyczyną takich sytuacji jest niedopasowanie pod kątem wartości. Tym bardziej ważne jest, aby mieć ich świadomość i w oparciu o nie podejmować życiowe decyzje.

Nadgodziny
Zgodnie z badaniami zrealizowanymi przez IPSOS na zlecenie Grupy Edenred, większość pracowników w Polsce, ale również w Europie Zachodniej, pracuje ponad 40 godzin tygodniowo. Dużo obowiązków i szybkie tempo pracy sprawiają, że powszechnym zjawiskiem stają się opóźnienia i niewyrabianie się z ilością obowiązków. Zaledwie 11 procent pracowników twierdzi, że nigdy nie zdarza się im pracować po godzinach. Badani przyznają, że najczęściej pracują w weekendy lub wieczorami po całym dniu pracy. Ponad 40 procent pracowników musiało poświęcić obowiązkom służbowym święta lub urlop.
Okazuje się jednak, że nie zawsze nadgodziny odbierane są jako coś bardzo negatywnego. Co piąty badany, który pracuje po godzinach, ogólnie odczuwa satysfakcję. Oczywiście ważnym aspektem jest czynnik finansowy, jednak postaw się sam w podobnej sytuacji – czy tylko pieniądze miałyby znaczenie?

Co wpływa na satysfakcję?
Jednym z ważniejszych czynników wpływających na satysfakcję z pracy są otaczający nas ludzie.
Przypomnijcie sobie sytuacje, gdy zadania z pozoru nie do wykonania okazywały się dużo prostsze, niż przypuszczaliście, dzięki zgranemu zespołowi, czy po prostu dobrej, koleżeńskiej atmosferze pracy.
I z drugiej strony: czy pamiętacie zdarzenia, które najchętniej wymazalibyście z pamięci tylko dlatego, że interakcje z innymi okazały się koszmarem? Pomyślcie, jak układały się Wasze relacje z innymi, ze współpracownikami, przełożonymi, klientami. Jakie wartości przyświecały współpracy, co mieliście im do zaoferowania, a także jakie były wasze oczekiwania?

Wśród wielkich
Na zakończenie przypomnę maksymę Marka Twaina: „Trzymaj się z dala od ludzi, którzy tłamszą twoje marzenia. Mali ludzie zawsze to robią. Jednak naprawdę wielcy sprawiają, że ty także możesz stać się wielki”.

W kolejnym numerze tekst, który pomoże ci odpowiedzieć na pytanie w jakich warunkach lubisz pracować.

Monika Morys
www.obserwatoriumrozwoju.pl

Dodaj komentarz