Miasto

Projekt: Ratowanie życia

To bardzo proste: zorganizuj Dzień Dawcy Szpiku w swojej firmie i zwiększ szanse pacjentów walczących z nowotworami krwi.

Zaangażowanie w misję Fundacji DKMS może stać się częścią twojej pracy oraz nieść realną i nieocenioną pomocą dla Pacjentów, dla których przeszczepienie szpiku od Dawcy niespokrewnionego jest jedyną szansą na powrót do zdrowia. Nigdy nie wiadomo, czy ktoś z nas, bądź naszego najbliższego otoczenia nie będzie potrzebował pomocy. Znajdź lukę w swoim grafiku, podejmij wyzwanie i zaangażuj współpracowników!

Praca w korpo i ratowanie życia? Zdecydowanie tak!
Konrad Ludian jest kierownikiem Zespołu Komunikacji i CSR w dużej wrocławskiej korporacji. W 2012 roku zarejestrował się w bazie Fundacji DKMS, a w 2016 został dawcą faktycznym, oddając krwiotwórcze komórki macierzyste z krwi obwodowej choremu pacjentowi. Od tamtej pory nie traci zapału do pomagania i regularnie wraz ze swoim zespołem organizuje Dni Dawcy Szpiku. Na ich wspólnych akcjach w firmie zarejestrowało się już kilkaset nowych potencjalnych Dawców, a pośród nich znalazła się osoba, która oddała szpik swojemu „bliźniakowi genetycznemu” i podarowała szansę na wygranie z chorobą. Jak zauważa Konrad: – Chora osoba otrzymała więc nowe życie tylko dlatego, że któregoś dnia mi i kilku osobom z pracy zechciało się chcieć. Po prostu.

Działania CSRowe
Organizacja Dni Dawcy Szpiku idealnie wpisuje się w aktywności strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Możliwość wsparcia działań wolontariatu pracowniczego przez rozpoznawalną fundację, której zaufało już ponad 1,7 mln Polek i Polaków, zapisując się do jej bazy dawców sprawia, że firmy chcą być częścią tego projektu. Dzięki licznemu dołączaniu pracowników do bazy potencjalnych Dawców szpiku, zwiększają się szanse pacjentów na wygranie walki z chorobą.
Fundacja DKMS od wielu lat współpracuje z biznesem i prowadzi akcje rejestracyjne w firmach na terenie całej Polski. Łączy nas zaangażowanie pracowników, wzajemna edukacja i wspólny cel. A świadomość, że te działania mogą rzeczywiście uratować życie, jest chyba największą motywacją. Bez względu na to, czy organizacja jest globalnym graczem, średniej wielkości przedsiębiorstwem, czy małą, rodzinną firmą, może skutecznie wspierać misję Fundacji DKMS i tym samym być firmą odpowiedzialną społecznie.
W badaniach przeprowadzonych w 2019 roku przez Centrum Wolontariatu aż 88 proc. respondentów przyznaje, że prowadzenie przez ich firmę programu wolontariatu pracowniczego ma wpływ na to, jak postrzegają swoje miejsce pracy. – Kiedy chęci do działania pracowników są zauważane przez szefa, który oferuje swoje wsparcie, a firma przekazuje darowiznę pieniężną na działania fundacji, wtedy akcja ma największe szanse sukcesu. Za kapitałem ludzkim powinien iść także CSR firmy – mówi Olga Fiedorowicz z Fundacji DKMS.

Ogromna potrzeba
Każdego roku w Polsce około ośmiuset Pacjentów zostaje zakwalifikowanych do przeszczepienia szpiku. Są to osoby cierpiące na nowotwory krwi, ale nie tylko. W sumie jest około dwieście chorób, w których leczeniu wykorzystuje się transplantacje szpiku. Szansa na znalezienie Dawcy w rodzinie wynosi jedynie 25 procent. Pozostała część pacjentów zostaje zdana na pomoc Dawcy niespokrewnionego.
W polskim rejestrze znajduje się ponad 2 miliony potencjalnych Dawców szpiku. Baza światowa, zrzeszająca dawców ze wszystkich krajów, liczy ponad 38 milionów osób. Jest to pokaźna liczba, ale czy stanowi gwarancję, że w razie potrzeby dla każdego pacjenta znajdzie się zgodny dawca? Zdecydowanie nie. Ludzki genotyp jest niezwykle różnorodny, więc szanse na znalezienie „bliźniaka genetycznego” są bardzo niskie. Stwierdzenie, że jest to niczym szukanie igły w stogu siana czy wygrana w lotka nie jest bezzasadne. Prawdopodobieństwo znalezienia Dawcy wynosi bowiem 1 do 20 tysięcy, a w przypadku rzadkiego genotypu nawet 1 do kilku milionów.

Wejdź na stronę www.dkms.pl/firma i zostań partnerem naszych działań. Nadaj swojej pracy nowy wymiar.

Dodaj komentarz