Korpolife

Praca marzeń: Rzeczy

Dzisiaj zajmiemy się przedmiotami i rzeczami, które chciałbyś wykorzystywać i którymi chciałbyś się otaczać w pracy.

Jednak – ponieważ za nami już ponad połowa cyklu – dzisiejszy tekst zacznę od przypomnienia, jakie zagadnienia omówiliśmy i przepracowaliśmy do tej pory:
– otoczenie fizyczne, – otoczenie emocjonalne i duchowe, – zdolności, – ludzie, z którymi chciałbyś pracować, -środowisko pracy, -wiedza i informacje, z których chciałbyś korzystać w pracy.
Przed nami:
– przedmioty i rzeczy, -planowane rezultaty, – oczekiwane korzyści.
Wiem, że praca nad wieloma kwestiami była trudna i wyczerpująca, dlatego tym razem proponuję wątek nie tylko prostszy, ale też nie wymagający tak dużej autoanalizy, jak to bywało przy wcześniejszych artykułach i towarzyszących im ćwiczeniach.

Przedmioty i rzeczy pożyteczne
I tak dzisiaj o przedmiotach oraz rzeczach, które chciałbyś wykorzystywać i którymi chciałbyś się otaczać w pracy.
W pracy spędzamy dużo czasu, dlatego ważne, abyś zorganizował swoje miejsce pracy i otaczające przedmioty w sposób dla ciebie komfortowy i efektywny. Łatwiej będzie ci zapanować nad otoczeniem, jeśli podzielisz wszystkie rzeczy na następujące kategorie:
– ważne, często wykorzystywane,
– ważne, rzadko wykorzystywane,
– nieważne, często wykorzystywane,
– nieważne, rzadko wykorzystywane.

Oczywiście rzeczy ważne i często wykorzystywane powinny znaleźć się w miejscu dla ciebie poręcznym i łatwo dostępnym, podczas gdy te nieważne i rzadko wykorzystywane mogą być przechowywane w archiwum. A może nawet nadeszła pora, aby się ich definitywnie pozbyć?

Wzorem Japończyków
Pamiętaj też o narzędziu 5S i korzystaj z niego. Metoda, sformułowana i wykorzystywana najpierw przez skrupulatnych Japończyków, jest obecnie popularna na całym świecie w lean management (i nie tylko):
SELEKCJA – dokonaj selekcji przedmiotów i wyrzuć wszystkie zbędne rzeczy,
SYSTEMATYKA – przechowuj rzeczy tak, by mieć do nich łatwy dostęp,
SPRZĄTANIE – wyeliminuj nieporządek z miejsca pracy,
STANDARYZACJA – określ, co musisz robić, by zachować porządek,
SAMODYSCYPLINA – trzymaj się nowych zasad w celu utrzymania porządku.
„Ogarnianie” przestrzeni może wydać ci się zajęciem bezproduktywnym, nużącym i pozbawionym korzyści. Zapewniam, że tak nie jest. Dobrze zorganizowane miejsce da ci większy komfort pracy, a czas, który dotychczas poświęcałeś na poszukiwanie zaginionych rzeczy, będziesz mógł przeznaczyć na coś bardziej pożytecznego, lub po prostu przyjemnego.

Krzesło czy piłka?
Na zakończenie ćwiczenie: wyobraź sobie, z jakimi przedmiotami chciałbyś mieć do czynienia w pracy i jak powinno wyglądać twoje otoczenie, abyś czuł się wygodnie i komfortowo. Czy wolisz siedzieć na krześle, czy może w fotelu? A może najlepsza będzie dla ciebie piłka, ciągle wymagająca utrzymania równowagi i koncentracji? Wolisz biurko, czy stół? A na nim ład i porządek, czy może chaos i rozgardiasz (oczywiście zgodnie z zasadą 5S – kontrolowany)? Lubisz, gdy otaczają cię kwiaty i drobiazgi? A może jesteś typem ascety i wybierasz prostotę i przestrzeń?
Odpowiedzi na te pytania przybliżą cię do stworzenia kompletnego obrazu prezentującego pracę marzeń. Wierzę, że masz już w głowie jej zarys.

Mam nadzieję, że każde z omawianych zagadnień sprawia, że znajdujesz się bliżej na drodze do znalezienia pracy marzeń. Pisz, jeśli masz pytania, uwagi bądź sugestie dotyczące tego, bądź innych artykułów. Na wszystkie wiadomości chętnie odpowiem.

Monika Morys
www.obserwatoriumrozwoju.pl

Dodaj komentarz