Najnowsze wydanie

Twoje CV – mistrz drugiego planu czy gwiazda wieczoru?

Na współczesnym, dynamicznie zmieniającym się rynku pracy CV to coś więcej, niż tylko formalny dokument – to wizytówka, która musi klarownie przedstawiać kompetencje, osiągnięcia i wartość, jaką ktoś może wnieść do firmy.

Spójrzmy prawdzie w oczy – większość kandydatów, poświęciwszy wiele godzin na dopracowanie swojego resume, aplikuje na wybraną posadę z poczuciem dumy i przekonaniem, że ich dokument spełnia wszystkie wymagania pracodawcy. Jednak rzeczywistość nierzadko bywa rozczarowująca, gdyż zamiast zaproszenia na rozmowę o pracę marzeń pojawia się… cisza. Frustracja narasta i nasuwa się pytanie: dlaczego CV, które wydawało się być niemal doskonałe, nie zostało docenione?

Zacznijmy od początku: szablon

Wygląd CV ma ogromne znaczenie. To pierwsze, co zauważa rekruter. Choć gotowe szablony mogą kusić swoją wizualną atrakcyjnością, unikaj tych zawierających wskaźniki, słupki czy graficzne skale umiejętności, które nie przekazują żadnych konkretnych informacji. Lepiej prosto, słowami, opisać poziom danej umiejętności.

Postaw na minimalistyczny układ, który podkreśli kluczowe informacje i pozwoli rekruterowi szybko znaleźć to, co najważniejsze. No chyba, że jesteś np. grafikiem czy artystą – wtedy twój szablon może to podkreślać, ale pamiętaj: z umiarem i przejrzyście. Ważne jest też aby nie było przerostu formy nad treścią. Jeśli masz małe doświadczenie w branży, w której starasz się znaleźć pracę, nie staraj się nadrabiać tego szablonem.

Długość CV ma znaczenie

Idealne CV powinno mieścić się na dwóch stronach. To optymalna długość, która pozwala na przedstawienie najważniejszych informacji bez przeciążania rekrutera nadmiarem treści. Jeśli masz mniej doświadczenia, nie próbuj sztucznie wypełniać przestrzeni powiększonymi nagłówkami, czcionką czy zdjęciem. Skup się na doskonałym opisaniu swojego stanowiska, osiągnięć i obowiązków jakie wykonywałeś.

Natomiast jeśli możesz pochwalić się dużym doświadczeniem w pracy w różnych miejscach i jest tego sporo, skup się na kluczowych osiągnięciach i doświadczeniu z ostatnich 10 lat – to one są najbardziej istotne dla pracodawcy.

Opisz swoje osiągnięcia, a nie siebie

Opis w CV to ważny element, który warto zamieścić, ale powinien być maksymalnie zwięzły – wystarczą trzy, cztery zdania. Skup się na podsumowaniu swojego doświadczenia i osiągnięć, unikając oceniania siebie, np. „jestem świetnym liderem”.

Zrezygnuj z używania nazw firm czy akronimów i postaw na konkretne dane, które możesz zaprezentować w liczbach np. „zarządzałem zespołem 10 osób”. Całość powinna być napisana w formie ciągłego tekstu, bez wypunktowań czy myślników.

Zdjęcie? Owszem, ale nie selfie

Nie jest obowiązkowe, więc jeśli twoje zdjęcie jest dobre – wstawiaj je śmiało, jeśli jednak jest kiepskim selfie – odpuść. Jeśli decydujesz się robić zdjęcie do CV pamiętaj, że nie musi być bardzo oficjalne, ale powinno być estetyczne. Niektóre stanowiska pracy wymagają zdjęcia i taka informacja jest w ogłoszeniu – zwracaj na to uwagę.

Słowa kluczowe

Każde CV powinno zawierać odpowiednie słowa kluczowe, ponieważ od nich często zależy, czy w ogóle trafi do rąk rekrutera. Współczesne procesy rekrutacyjne często zaczynają się od systemów ATS (Applicant Tracking System), które skanują CV i wyszukują w nich konkretne słowa kluczowe. Dlatego skup się na konkretnym ogłoszeniu, na które aplikujesz.

Słowami kluczowymi są nazwy stanowisk, wymagania, kwalifikacje, umiejętności twarde i miękkie, czy obowiązki jakie wiążą się z tym stanowiskiem. Jeśli twoje CV nie zawiera tych elementów, ryzykujesz, że zniknie w „czarnej dziurze” systemu.

Społeczny dowód słuszności

W CV warto zawrzeć dowód słuszności czyli tzw. „social proof”, a jednym z najlepszych sposobów na to są referencje. Jeśli masz możliwość, umieść je na końcu lub zaznacz, że dostępne są na życzenie pracodawcy. Referencje pochodzące od byłych przełożonych, współpracowników lub klientów stanowią silny argument potwierdzający twoje kompetencje i osiągnięcia. Co więcej, nie tylko potwierdzają twoje doświadczenie i umiejętności, ale także ukazują, jak jesteś postrzegany przez innych – zarówno w kontekście zawodowym, jak i interpersonalnym.

Portfolio

W przypadku niektórych zawodów, zwłaszcza kreatywnych, technicznych czy marketingowych, warto do CV dołączyć link do swojego portfolio. Możesz podać link do swojej prywatnej strony internetowej lub udostępnić pliki w chmurze. Jeśli masz kilka miejsc i platform, które chciałbyś zebrać i zaprezentować (np. kanał na YT, osobiste portfolio oraz LinkedIn), możesz to zrobić przy pomocy bio.link. Wówczas będziesz mieć jeden link, który zaprowadzi rekrutera do strony, z której będzie mógł odwiedzić wszystkie te miejsca w sieci.

Pamiętaj mimo wszystko, by portfolio było przejrzyste, zaktualizowane i zawierało tylko te projekty, które najlepiej pokazują twoje możliwości. Taki link w CV umieść w sekcji „dane personalne”.

LinkedIn to również twoja wizytówka

W wielu branżach profil na LinkedIn to jak wizytówka i drugie CV. Gdy jest dobry, może się stać twoim „pendolino” do zdobycia pracy. Jego uzupełnienie powinno opierać się o podobne zasady jak pisanie CV. Nie pisz tam opinii własnych na swój temat, ani że robisz coś świetnie. Również skup się na zaprezentowaniu doświadczenia, kwalifikacji i wypunktowaniu umiejętności. Umieść profesjonalne i pogodne zdjęcie. A w tle – grafikę, która będzie obrazować ciebie zawodowo, a nie prywatnie.

Kilka dobrych rad

Pamiętaj, że twoje CV nie jest o tobie, o tym kim jesteś lecz o tym, jak możesz spełnić oczekiwania pracodawcy i rozwiązać jego problemy. Podsumowując: unikaj uogólnień opisując w doświadczeniu obowiązki jakie wykonywałeś, skup się na słowach kluczowych, nie puszczaj wodzy fantazji z szablonem, zrób profesjonalne zdjęcie, zadbaj o referencje jeśli masz możliwość i przysiądź nad profilem na LinkedIn oraz portfolio – jeśli tego wymaga twoja branża.

Wskazówka na koniec: w sytuacji, gdy poszukujesz pracy na portalach ogłoszeniowych i trafiłeś na interesującą cię posadę, postaraj się ją znaleźć u źródła – na stronie www pracodawcy (firmy często tak robią) lub na stronie urzędu pracy. Dlaczego? Gdyż tam znajdziesz konkretny adres e-mail pod jaki możesz wysłać CV oraz bardzo często numer telefonu. Skrócisz sobie tym samym drogę do rekrutera.

Karolina Kwiatkowska

Dodaj komentarz