Najnowsze wydanie

Zanim uciekniesz – Ludzie twojego biznesu

Mamy piękną, kolorową jesień, wciąż jesteśmy pełni wakacyjnego wigoru, choć już zaczynamy powoli odczuwać zimową senność. Niesieni z jednej strony radością letnich wspomnień, a z drugiej obawą o to, co będzie, biegamy ze spotkania na spotkanie. Łapczywie chwytamy wszystkie uściski, podania ręki, wszystkie „twarzą w twarz”, wszystkie „razem”, pochylając się wspólnie nad ciepłą herbatą czy firmowym lunchem. To bardzo dobry czas na to, by docenić, jak wielu wspaniałych ludzi jest wokół. A potem zastanowić się, jaką rolę mogą pełnić w twoim biznesie i porozmawiać z nimi o tym. Tak, teraz – zanim do tego biznesu uciekniesz.

Eksperci

Biznes, zwłaszcza w początkowej fazie, wymaga twojej wszechstronności. Kiedy więc go planujesz, poznajesz nieznane ci dotychczas dziedziny wiedzy: finanse, prawo, procesy, sprzedaż, marketing, obsługę klienta, logistykę, prowadzenie zespołu, negocjowanie… Można tak wymieniać jeszcze dłuuuugo. Wielu początkujących przedsiębiorców próbuje poznać te wszystkie aspekty samodzielnie, a to kosztuje wiele czasu, energii, czasem stresu i bardzo często pieniędzy.

Znacznie łatwiej jest zyskiwać tę wiedzę stopniowo, w ramach przygotowań do prowadzenia biznesu, będąc jeszcze na etacie. Zwłaszcza że korporacja jest środowiskiem, w którym na wyciągnięcie ręki masz wielu ekspertów z najróżniejszych dziedzin. Samo opowiadanie im o twoim biznesowym pomyśle umacnia cię w obranej drodze, pozwala dopracować wątki, znaleźć między nimi powiązania, rozwikłać dylematy.

Człowiek, którego poprosisz o radę, o wskazanie kwestii, których samodzielnie nie dostrzegasz, czuje się doceniony, to umacnia jego pozycję jako eksperta. Docenienie tych kompetencji, chęć skorzystania z nich w warunkach pozakorporacyjnych, często buduje przyjazną relację, która może ci posłużyć, kiedy już będziesz na swoim.

Docenić i poprosić o radę, opowiedzieć o swoich pomysłach, pokazać wątpliwości, zaciekawić – tylko tyle. To łatwe, kiedy masz spójną wizję biznesu, kiedy wiesz czego chcesz i konsekwentnie do tego dążysz.

Dostawcy, partnerzy

W twoim przedsięwzięciu z pewnością potrzebni będą partnerzy – ludzie czy firmy dostarczający materiały, narzędzia i usługi niezbędne w prowadzeniu biznesu. Każdy potrzebuje np. księgowej. Możliwe, że koleżanka z księgowości ma znajomą, która świadczy takie usługi. A może nawet sama dorabia w ten sposób i chętnie nawiąże z tobą współpracę?

Eksperci w korporacji mają rozległe kontakty z podwykonawcami, dostawcami, producentami, usługodawcami. Zatem jeśli nie poznasz eksperta, nie porozmawiasz z nim, to nie będziesz też mieć dostępu do potencjalnych partnerów biznesowych. A możesz go zyskać w łatwy, przyjemny sposób, jakim jest polecenie. Oszczędzasz wtedy czas i energię na poszukiwania. Masz ich wszystkich niemal podanych na tacy.

Znajomi

Znajomi to dość obszerna grupa. Składa się zarówno z korporacyjnej braci, jak i ludzi spoza pracy lub spoza tej pracy, w której teraz jesteś. A gdy dodasz do tego jeszcze znajomych znajomych, to masz dostęp do rzeszy ludzi. Jeśli więc będziesz opowiadać o swoim projekcie i mówić o swoich potrzebach z nim związanych, możesz otrzymać niespodziewane wsparcie i rozwiązanie swoich rozterek.

Wśród twoich znajomych i w otaczającej ich sieci kontaktów możesz mieć potencjalnych partnerów, współpracowników czy wspólników. Na pewno są to testerzy oferowanych przez ciebie produktów czy usług i twoi pierwsi klienci. Od nich dowiesz się, jak sprawdza się twoja oferta, jak ją uatrakcyjnić.

Nie zapominaj też, że na twojej przedsiębiorczej drodze zawsze będą potrzebni wspierający ludzie, którzy poklepią po ramieniu, poświętują sukcesy i przepłaczą trudniejsze chwile, którzy podniosą na duchu i zmotywują do działania.

Rodzina

Niektórzy mówią, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu. Jeśli to twój przypadek, najlepiej zminimalizować ryzyko uprzedzając ruch. Nie zwlekaj z poinformowaniem bliskich o swoich zamiarach. Oszczędź im trosk, a sobie tłumaczeń. Zamiast tego zaproś do układania nowej rzeczywistości. Powiedz otwarcie o swoich potrzebach, poproś o wsparcie.

Łatwiej ci będzie, gdy brat lub siostra zajmie się dziećmi w określone dni tygodnia – te, których potrzebujesz, by zająć się swoim raczkującym biznesem. Może któreś z nich zrobi za ciebie zakupy, może rodzice podeślą ci słoiczki z gotowymi posiłkami albo zaproszą na obiad w co drugi weekend?

Kiedy jasno postawisz sprawę i opowiesz czego oczekujesz, rodzina postara się pomóc, nawet jeśli tą pomocą będzie rzadsze lamentowanie nad twoją dolą. Bliscy martwią się o ciebie, bo chcą twojego dobra. Nie zawsze rozumieją, że dla ciebie tym dobrem jest własny biznes. Może lepiej im to wytłumaczyć, niż złościć się, że niczego nie rozumieją. Otwarta komunikacja jest tu kluczem do sukcesu.

Nie zaniedbuj też relacji z najbliższą ci osobą. Ukrywanie kłopotów i dylematów w niczym nie pomoże, a często jest przyczyną napięć i kłótni. Wsparcie w domu to duże uproszczenie i tak już złożonej sytuacji, jaką jest budowanie biznesu.

Mentorzy

W każdej bajce pojawia się wróżka lub czarodziej. Pojawiają się po to, by pomagać, ostrzegać i chronić głównego bohatera. Jeśli więc chcesz, by twój biznes okazał się bajecznie udanym projektem, sięgnij po wsparcie mentora.

Mentorem może być ktoś, kto pokaże ci więcej możliwości, niż dostrzegasz, kto podpowie rozwiązanie, kto uchroni przed nierozważnym krokiem, kto nauczy tego, czego jeszcze nie potrafisz. Poszukaj kogoś, kto ma wiedzę, umiejętności i doświadczenie w dziedzinie, w której potrzebujesz wsparcia, kto był w sytuacji, z którą się zmagasz, lub zna rozwiązanie.

Ważne też, by taka osoba nie skupiała się wyłącznie na własnym mistrzostwie, nie podrzucała rad gotowych do wdrożenia, a raczej poszerzała twoją perspektywę na daną sprawę, pokazywała różne opcje. Poszukaj kogoś, kto uszanuje twoją indywidualność, twoje spojrzenie na biznes, twój pomysł, twoje potrzeby i twoje osiągnięcia. Dobry mentor będzie wspierającym towarzyszem na twojej drodze do własnego biznesu. Pozwoli ci dojść do niego własnymi ścieżkami.

Dlatego osobą, która może podać ci pomocną dłoń w stawianiu pierwszych kroków w biznesie może być także coach, najlepiej specjalizujący się we wspieraniu ludzi biznesu. Z coachem rozwiążesz dylematy nie tylko biznesowe, ale także wewnętrzne, kiedy trudno ci będzie podjąć decyzję, kiedy utkniesz w blokadzie emocji, albo zamotasz się w zbyt wielu zadaniach.

Ludzie twojego biznesu to twoja drużyna, z którą pobiegniesz po biznesowy sukces. Kogo do niej zaprosisz?

Monika Sowińska
wwwcoachprzedsiebiorczych.pl

Dodaj komentarz