Lepsze zycie

Shrinkflation – czyli kurczący się portfel

W dzisiejszym dynamicznym świecie gospodarczym producenci nieustannie poszukują sposobów na optymalizację kosztów produkcji oraz maksymalizację zysków. Jedną z taktyk, która stała się coraz bardziej widoczna w ostatnich latach, jest „shrinkflation”, czyli subtelna zmiana w rozmiarze produktów przy zachowaniu zbliżonej ceny.

Dlaczego zainteresował mnie ten trend? Ostatnio, gdy pojechaliśmy do pewnej znanej drive sieciówki po lody, dzieciaki zwróciły mi uwagę że tych lodów jest jakby mniej niż zazwyczaj, a cena ta sama. Kto jak kto, ale dzieci takie rzeczy wychwycą od razu. Ten z pozoru niewinny zabieg – stosowany na większą skalę w innych dziedzinach – może wpłynąć na portfele konsumentów i ma długofalowe konsekwencje dla gospodarki.

Shrinkflation – czyli co?

Jest to strategia polegająca na zmniejszeniu fizycznego rozmiaru produktu, przy jednoczesnym utrzymaniu lub minimalnym wzroście jego ceny. Innymi słowy, producenci redukują ilość zawartości produktu w opakowaniu, jednak cena pozostaje w miarę stała lub nawet rośnie. Efektem jest pozorne zachowanie ceny na tym samym lub zbliżonym poziomie, choć rzeczywistości konsument, za tyle, co wcześniej, otrzymuje mniejszą ilość tego produktu.

Jak to działa?

Shrinkflation może działać na różne sposoby w zależności od rodzaju produktu i branży, choć zasadniczo polega na tym samym: na zmniejszaniu rozmiaru opakowań lub ilości produktu w opakowaniu. Oto kilka przykładów branż, w których producenci stosują tę taktykę:

  • Żywność: na przykład paczka chipsów, która kiedyś zawierała ich 200 g, teraz może ważyć tylko 160 g, ale jej cena pozostaje taka sama.
  • Kosmetyki: w tej branży jest podobnie, z tym, że zmniejszenie objętości produktów, takich jak kremy do pielęgnacji skóry czy szampony, może być trudniejsze do zauważenia przez konsumentów. Wielu ludzi jest przywiązanych do swoich ulubionych marek i nie zwraca uwagi na subtelne zmiany w wielkości opakowań.
  • Elektronika: tutaj producenci mogą zmniejszać ilość dodatkowych akcesoriów lub funkcji w produkcie, aby obniżyć koszty jego wytwarzania. Na przykład tablet o niższej wydajności (ze zredukowaną ilością pamięci RAM i miejsca na dysku) może być oferowany w cenie zbliżonej do poprzedniego modelu.

Dlaczego shrinkflation opłaca się producentom?

Proceder shrinkflation pozwala producentom na osiągnięcie kilku korzyści, takich jak:

  • Zmniejszenie kosztów produkcji: dzięki redukcji ilości produktu obniżają się koszty surowców i opakowań.
  • Utrzymanie cen: konsumentom jest łatwiej zaakceptować pozornie stałą cenę, więc producenci unikają ich oporu wobec podwyżek.
  • Zachowanie konkurencyjności: w konkurencyjnych branżach producenci mogą być zmuszeni do zachowania cen na relatywnie stabilnym poziomie, aby przyciągnąć klientów.

Skutki dla konsumentów

Skutki shrinkflation mogą być subtelne, ale ich długoterminowe konsekwencje są istotne.

Konsumentom trudniej jest zauważyć zmiany w wielkości produktów niż w cenach. To może prowadzić do złudzenia, że inflacja jest niższa niż w rzeczywistości. Ponadto, jeśli konsument nie zauważa zmian w produkcie, może zacząć częściej robić zakupy, aby kompensować spadek ilości. Ostatecznie jednak po zakupach zostaje mu mniej funduszy (faktycznie by kupić tę samą ilość wydaje więcej).

Kupujmy uważnie

Warto być świadomym zjawiska shrinkflation, choć jest to często trudna do zauważenia strategia producentów. Trzeba więc kupować uważnie i zwracać uwagę na rzeczywistą wartość produktów, którą otrzymujemy w zamian za nasze pieniądze.

Sisi Lohman

Dodaj komentarz